Duvel Tripel Hop 2015

20Mrt15

Alc. 9,5%
Duvel Moortgat Corporation (Breendonk-Puurs)

Duvel Tripel Hop 2015 bierBeschrijving: Belgisch sterk blond bier van hoge gisting, extra intens gehopt, met hergisting in de fles.

Ingrediënten: Gerstemout, 3 soorten hop (Tsjechische Saaz-Saaz, Sloveense Styrian Golding en Amerikaanse Equinox), dry-hopping (Equinox), gist, water.

Geproefd: Zeer uitgesproken aroma, hopprikkelend in de neus, exotisch en citrus, met een fijn kruidige toets. De smaak is vol en fruitig, met duidelijk wat alcohol aanwezig, zonder erg zoet te zijn, wel (hop)bitter en complex kruidig. Met een droge nasmaak waarin enige (groene) peper te bespeuren valt. Kortom: geslaagd!

Weetje: Limited Edition brouwsel met een 3de hopsoort bovenop de 2 gebruikelijke Duvel-hoppen, dit jaar met de in 2014 ontwikkelde Amerikaanse Equinox hop, dus met een gloednieuwe hopsoort. Het bier werd – gezien de naam – officieel voorgesteld op 20 maart 2015, de eerste equinox van het jaar, het tijdstip waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat en de lengte van dag en nacht overal op aarde ruwweg gelijk is.

6 Responses to “Duvel Tripel Hop 2015”

  1. 1 Free Vr

    Wat vind je van de 2015 als je hem vergelijkt met de 2014?

    Groeten

    • Dag Free.
      Ik vind de 2015-versie sowieso lekkerder, een pak meer gehopt doch veel beter in evenwicht dan de 2014-versie, die wat mij betreft de minst geslaagde versie tot op heden was. Ik ben dus blij. 🙂
      Hopelijk jij ook? Wat vind jij ervan?

      • 3 Free Vr

        Beste lambikstoemper,

        Hartelijk dank voor u antwoord. Ik heb tot nu toe enkel de 2014 en deze week ook eens de 2015 kunnen proeven. Ik ben nog een leek in het beoordelen van bier maar naar mijn mening heeft de 2015 een veel doordringendere neus (prachtige geuren) dan 2014. De smaken daareentegen vind ik minder uitgesproken, het bier heeft wat minder karakter. De citrusvruchten overheersen en de peper smaak ik niet. Het is wel makkelijker doordrinkbaar dan de 2014. Ik vind de 2015 dus iets minder maar misschien dat ik na een volgende keer proeven het net iets beter vind 🙂

        Vriendelijke groeten Free

      • Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, Free. Vandaar dat ik m’n proefnotities steeds zo objectief mogelijk tracht te maken. 🙂

  2. 5 Free Vr

    Ps: ik vind uw website echt fantastisch en ik wil u danken om uw bier geralateerde ervaringen te delen op het net!


Geef een reactie

